Eindhoven:
culturele laboratoriumstad in potentie
Door onze correspondent
Eindhoven, vrijdag 18 juni 2004,
Hoe maak je in hemelsnaam van
Eindhoven een culturele laboratoriumstad? Dat was de centrale vraag
van de praktijkdag Culturele Laboratoria die gisteren is gehouden in
het Temporary Art Centre tegenover het PSV-stadion in Eindhoven. Ruim
zeventig belangstellenden van overheden en bedrijven dachten mee.
Met een abc-tje is deze vraag niet te beantwoorden, bleek
tijdens de presentaties en de workshops. Toch gaat Eindhoven daar de
komende jaren mee aan de slag. De stad als laboratorium is een belangrijk
speerpunt van het nieuwe Eindhovense cultuurbeleid.
Bouwstenen werden echter wél aangereikt. Een creatieve stad wordt
gezien als een gedeelde ruimte en traditie (zeg Philips) waarin mensen
lerend, vergelijkend, concurrerend en samenwerkend nieuwe ideeën
bespreken, ontwikkelen, verspreiden of afwijzen.
De Philips-gebouwen van Strijp S en ook het Evoluon
zouden tot uitstekende culturele broedplaatsen kunnen worden getransfomeerd.
'Inspirerende architectuur is onontbeerlijk', stelt vastgoedontwikkelaar
Aldo van Kleef. 'Dat trekt creatieve bedrijven.' Van Kleef is betrokken
bij De Schiecentrale in Rotterdam, een oude energiefabriek die wordt
omgebouwd tot audiovisueel epicentrum. Onderzoek heeft aangetoond dat
de film- en audiovisuele sector in Rotterdam een groeimarkt is waarin
veel werkgelegenheid te verwachten valt.
Eindhoven zou kunnen denken aan laboratoria, verzamelgebouwen met gebruikers
die zich met dezelfde sector bezighouden. Design of technologie ligt
voor de hand. 'Ga niet opnieuw het wiel uitvinden, maar investeer in
wat je al hebt', zegt Robert Marijnissen van de gemeente Amsterdam.
Hij ziet mogelijkheden tot samenwerking tussen Eindhoven en Amsterdam
om elkaar internationaal op de kaart te zetten.
Volgens Van Kleef is voor het slagen van een culturele broedplaats de
combinatie en de onderlinge kruisbestuiving tussen bedrijven (geld)
en kunstenaars (creativiteit) essentieel. 'In de gangen van het gebouw,
of andere gemeenschappelijke ruimten, zoeken zij elkaar op. Buren moeten
iets aan elkaar hebben. Netwerkplekken, zoals een kroeg, zijn van het
grootste belang. Waar creatievelingen elkaar ontmoeten, ontstaan creatieve
ideeën.'
De gemeente Rotterdam blijft bewust huisbaas van De Schiecentrale. Van
Kleef: 'Publiek ondernemerschap om het concept te bewaken. Bij gebrek
aan een geschikte huurder laten wij het hotel eerder een half jaar leeg
staan dan welke marktpartij dan ook.'
Een ander praktijkvoorbeeld is Custard Factory in Birmingham, een voormalig
fabriekscomplex van acht hectare. Gekocht door een zakenman die er honderden
creatievelingen heeft ondergebracht. Er zijn onder meer 140 studio's,
dansruimten, een café, een tattooshop, een bakker en meubelzaken.
'McDonalds komt er niet in', stelt de Brit David Peebles. 'Een sympathieke
expositie of een band kan tijdelijk echter gratis onderdak krijgen.'
Belangrijk voor de ontwikkeling van een gebied tot laboratorium is dat
er tenminste één 'stevige huurder' is gevestigd. Van Kleef:
'Een magneet die andere interessante partijen aantrekt.'
-------------------------------------------------------------------------------------
Gelzen in het Eindhovens Dagblad van zaterdag 19 juni
2004
-------------------------------------------------------------------------------------
|